Tänkvärt...

Visst är det konstigt att bara smala kvinnor kan vara vackra? Är man tjock så kan man uppenbarligen inte vara vacker, snygg eller sexig. Och man får absolut inte tycka att man själb är snygg om man är tjock...

Tycker det är konstigt. Samhället är sjukt när det kommer till utseende! Man läser i vecko revyn på ena sidan ; "Var nöjd med din kropp som den är" men på nästa sida står det; "Så här går du ner 5 kg inför bikini säsongen på bara 2 veckor".


Ok att gå ner i vikt för hälsans skull, men att vara överviktig är inte samma sak som att vara ohälsosam.

Det finns många överviktiga som har en god hälsa. En av dom är jag. När jag gjorde mitt gångtest innan jag påbörjade viktminskningsgruppen på MAS, så visade det att jag har precis lika bra kondis som en normalviktig person.

Jag gick ju ner en del i vikt men jag var inte smal när jag blev gravid, jag var fortfarande överviktig. Vägde väl 78 kg tror jag, och jag mådde perfekt i den vikten!

Och att min kropp började ägglossa på egen hand vid 78 kg betyder att den trivdes med den vikten.

Nu ska jag gå ner i vikt, men inte för att jag är missnöjd med hur jag ser ut (Även om andra uppenbarligen är det) utan för att jag trivdes i den vikten på 78 kg.

Dessutom är det lättare att hitta kläder om man går ner i vikt, sjukt att det ska vara en anledning, men ändå. Snacka om vikt rasism...Det är sånt jävla tjafs om vanlig "vanlig" rasism, men "Lika för alla" gäller tydligen bara i invandrar frågan.

Det enda jag ska göra är att planlägga mina måltider och gå ut och gå. Jag äter alldeles för sällan och alldeles fel. Men jag vägrar uppfostra min dotter i den tränings- och viktminsknings hets som finns idag.

"Nej mamma kan inte äta den för då blir hon tjock, och det får man ju inte vara för det är fult"

Det är sånt vi lär våra barn, i princip. Vi säger det kanske inte i ord men barn förstår rätt bra mycket mer än vad vi tror.

Har berättat detta innan men min lillasyster frågade en gång varför jag var tjock...Jo, sa jag, alla kan ju inte se lika dana ut, och jag tycker att jag är fin som jag är...Då tittade hon på mig och sa; När jag blir stor, vill jag se ut som dig!

Se, det GÅR att lära barn från början att alla duger.

Jag vet att jag duger mer än väl, men det finns miljoner unga människor som inte har kommit fram till det ännu. Ledsen att det stör er (Vissa) att jag är tjock och NÖJD. Men man ska ju vara missnöjd med sin kropp i dagens samhälle.


Nästa gång någon kallar er fet eller tjock eller liknande, svara då så här: Du, jag är fet, du är ful, JAG KAN BANTA!


Dessutom så är det bättre att vara överviktig än skitviktig ;-)


Godnatt



Jag på Lovas dop, tjock och fin.



Kommentarer
Postat av: Anonym

Du är värdefull!!!! glöm aldrig det. Visst kan du gå ner några kilon, men det är som du skriver inte det viktigaste för det viktigaste för din del är att äta rätt. För min del är det attityd som avgör om en människa är lättomtyckt inte vikten, o vad gäller veckotidningar..... KÖP DOM INTE..... att tycka om sig själv, inte dömma andra, glädje för vad man har ...... finns massor men det är det som avgör hur en människa är inte utseendet. Massor av kramar / Lena

2011-01-03 @ 09:51:31
Postat av: aja (Beautyblogger)

Lena: Jo JAG vet det, men det finns så många andra unga som inte vet det...Jag kan sålla bort dom sidorna i veckotidningarna, men dom som inte kan det då? Det är dom jag tänker på...



Nej utseendet gör inte människan, men även överviktiga kan se bra ut, att se bra ut och vad man väger hänger inte ihop tycker jag.



Kram från svärisdottern

2011-01-03 @ 22:09:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0