En bulle i ugnen...





.....De flesta som känner mig vet att vi försökt få barn länge. Givetvis vill jag jättegärna ha barn, och nu har jag börjat läsa en bok som heter "Förbättra din fertilitet". Den handlar om hur man kan öka chanserna till att bli gravid, genom rätt enkla saker man kan göra själv. Typ viktnedgång, sluta röka mm. Tänkte skriva ett litet utdrag som fanns i boken, som beskriver väldigt väl hur det ofta känns för oos barnlösa när vi får hemmafixade tips och trix som ska göra en gravid...


Här kommer texten i alla fall, dirket citerad ur boken!




"Du, jag uppskattar det faktum att du bryr dig. Men den sortens råd du ger mig visar bara att du vet ganska lite om infertilitet och om vårt infertilitetsproblem. Ta inte illa upp, men jag skulle föredra om du helt enkelt bara stöttade mig och inte gav mig fler råd av det här slaget. Jag litar på den läkare vi går hos och jag tror att han/hon kan ge mig bättre råd än vad du kan när det gäller vad jag och min partner kan göra för att lösa problemet. Det finns flera sätt som du skulle stötta mig på, istället för att ge mig råd av det här slaget. Till exempel skulle jag verkligen uppskatta om du..."



Sen är det ju meningen att man ska fortsätta själv, med vilket stöd man föredrar.

Här är också några andra frågor/tips som man brukar få, och vad man kan svara, också citerade direkt från boken.



När ska ni skaffa barn?
Så snart som möjligt, hoppas vi. Vi arbetar på det. Tyvärr har det inte lyckats än.


Ni får ta och stressa lite mindre, så ska ni se att allt blir bra.
Tro mig, om det vore så enkelt att lösa det problem som orsakar vår barnlöshet, då hade vi gjort det för flera månader (år) sedan.


Ni får ta ledigt och åka på en romantisk semester-det borde göra susen!
Tyvärr är det inte riktigt så enkelt. Problemet som orsakar vår barnlöshet kan inte lösas genom något så enkelt som att ta semester. Om det verkligen vore så lättlöst som att åka på semester, tror du inte vi hade gjort det för länge sedan då?


Ta lite B-vitamintillskott och ge din man lite zink, jag har hört att det är bra för fertiliteten.
Tyvärr är det inte riktigt så enkelt. Orsaken till vårt infertilitetsproblem beror inte på näringsbrist och problemet kan inte lösas genom att vi tar några kosttillskott.




Om ni vill läsa boken så låna den på biblioteket, det finns många bra och handfasta råd för barnlösa i den. Det är dags att barnlösa lär sig säga ifrån vad som är ok och inte ok, för man får lätt flera fårgor/tips i veckan och ibland vill man inte svara helt enkelt. Det ses som en allmän rättighet att fråga när folk ska ha barn....Och det är skitjobbigt för många barnlösa. Jag har lärt mig att hantera det, men man får leva med att bitterheten finns där ibland, och tänka på allt gott man har. Och så får man tänka ut andra vägar i livet, det största i livet behöver inte vara att få barn, det finns många kall för alla.

Det är också dags att allmänheten tar sitt ansvar, och inte fågar/tipsar som de gör. Barnlöshet är ett utbrett problem nuförtiden och det är faktiskt så att just barnlösa vet mest och bäst om just sin barnlöshet. Alla barnlösa har bittra perioder, alla barnlösa kämpar sig igenom att acceptera och att bli accepterad. Men jag kan säga en sak, ingen behöver acceptera eller respektera din barnlös, det viktigaste är att DU vet själv. Oftast så är det så att barnlösa är i centrum när barn finns med i bilden, eller så drar de sig undan helt, och var och en måste få välja själv. Om man inte vill visa sina känslor så är det ok, men det är lika ok att visa de bittra känslorna, så länge alla är på det klara med att det aldrig handlar om att man tycker illa om dom.

Jag har en del nya vänner i min bekantskapskrets, varav jag skrev detta stycket. Det är så bra fakta för anhöriga!

Och läs boken "Förbättra din fertilitet" , skriven av Camilla Porsman&Dr Paul S. L. Tseng.



Om någon läser som är barnlös och vill maila mig, så går det bra att maila på: [email protected]



Kram på er









Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0