Varför har du andingslarm?

Den frågan ställer många till mig. Vi fick det av min mamma, och jag är så glad över det. JAg brukar ställa motfrågan; Varför har du brandvarnare? Det är nästan samma sak. Om det börjar brinna så vill man ha en chans att kunna rädda sig och familjen. Det är liksom inte "Händer det så händer det". Samma sak med ett andningslarm. Om bebisen slutar andas vill man väl ha en chans att kunna påbörja HLR och rädda honom/henne? Jag vill det i alla fall. Visst, det händer inte så ofta men det händer faktiskt, och när det händer är det en tragedi, en STOR sådan, och kan man undvika en sådan tragedi så gör man det. Jag tycker inte att någon annan människa har rätt att ifrågasätta det valet, eller tycka att man är extremt nojjig för att man har ett.

Så här tänkte jag när vi stod inför valet att skaffa eller inte: Antingen blir jag mer nojjig och vågar inte låta henne sova någonstans utan andningslarm, eller så blir jag lugn. Och jag blev lugn. Det är superskönt att ha det. Lätt det bästa vi har till Moa. Lätt. Om jag visste det jag vet nu hade jag köpt ett innan hon föddes iställer för att få det när hon var fyra-fem månader.

Och nej, det har ALDRIG falsklarmat. De nya larmen gör inte det. I vissa fall slutar barnen andas men blir påminda av att börja igen när larmet tjuter, så det är inte ens säkert att man måste göra HLR.

Så ifrågasätt det inte, det är ett val som är upp till var och en. Jag ifrågasätter inte att andra inte har ett.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Visst har man rätt att ifrågasätta, det har alla om allt. Men jag tycker som du, att det är en kanongrej o skulle något hända har man ett försprång, JÄTTEBRA!! Inget o hänga upp sig på vad alla andra tycker, funkar det för "mig oss" då är det bra även om andra tycker annat. /Farmor

2011-03-21 @ 14:15:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0