SLS-fritt



Nu ska jag prova köra SLS-fritt i håret ett tag. För er som inte vet vad SLS betyder; Sodium Lauryl Sulfate/Sodium Laureth sulfate, som i sin tur är en hälsovådlig tensid som är bra på att irritera och inflammera hårbottnen, och torkar ofta ut hårets naturliga oljor och brukar svida när man får det i ögonen.


Jag börjar med att prova schampo-kakor från TVÅL.




Jag kommer prova den som heter soft, och den som heter shine. Du hittar dom här.

Sitter precis med nytvättat hår, använde shine. Den luktar gott, resultatet får ni höra om några dagar :-)


Funkar inte detta så ska jag prova no-poo igen, gav nog upp för snabbt sist...När man kör no-poo kör man ju helt utan schampo, tvättar håret med balsam, vilket gör det väldigt fett i början och det var det jag inte stod ut med.

Men ska ge det en ärlig chans längre fram som sagt.

Kommentarer
Postat av: SaintBella

Gjorde du en ordentlig sista tvätt innan du började med no poo? Dvs tvättade med ett shampoo MED sls men UTAN silikoner och mineraloljor. För om du inte gjorde det så är det garanterat därför du fick fett hår.

2009-01-09 @ 11:43:28
URL: http://saintbellabeauty.blogspot.com
Postat av: Peter

Själv sitter jag här med nymålade naglar o tånaglar, Mavala-Madras! Har du sett färgen/nyansen?

2009-01-09 @ 17:33:45
Postat av: aja beautyblogger

Saintbella: Nej så gjorde jag inte...Har du något tips på ett schampo utan sådana?





Peter: Nja, jag har sett den men minns ej...Hur ser det ut?

2009-01-09 @ 19:26:54
URL: http://beautyblogger.blogg.se/
Postat av: Peter

Lilametallic med en underbar lyster helt enkelt. Ps har du något rött lack du kan tipsa om som har lite pärlemor eller glansigt?, jag är ute efter ett sådant, fint att ha på tårna o visa upp i flip flopsen till sommarn.

2009-01-09 @ 22:10:14
Postat av: aja beautyblogger

Peter: Det röda color club lacket jag hittade på coop forum är fint och glansigt. Depends nr 145 är fint om man vill ha med skimmer, man kan lacka det över ett vanligt rött lack med. Ja, snyggt på tårna :)



Yves rocher har ett glansigt överlack, ska skriva om det någon dag.

2009-01-09 @ 22:19:59
URL: http://beautyblogger.blogg.se/
Postat av: Peter

Tack för tipset, ska spana in depend o color club! ska på nagellacksjakt på söndag, hoppas då finna nämnda lack då det också blir lackbyte på naglar o tår!

2009-01-09 @ 22:50:02
Postat av: Linda

Är nyfiken på tvåls shampokaka, ser fram emot recension!!

2009-01-11 @ 00:48:04
URL: http://bettieli.blogg.se/
Postat av: Bioluminescence

Angående no' poo så har jag varit shampofri i ett drygt år nu.

Som sistashampo kan jag rekommendera Apoliva från apoteket, det finns i en reseflaska så man slipper köpa en stor.

Om håret fortfarande känns fett efter balsamtvätt så brukar det fungera med en skvätt citron i tvättbalsamet, eller så måste man ha ett lättare balsam (lockig.se har mycket nyttig info)

2009-01-12 @ 15:59:45
URL: http://bioluminescence.blogg.se/
Postat av: aja beautyblogger

Bioluminescence : Tack för infon! :-)



Tror till och med att jag har en flaska apoliva här hemma...

2009-01-12 @ 17:09:05
URL: http://beautyblogger.blogg.se/
Postat av: Emma P

Åh spännade! jag vill också köra SLS-fritt. Har väldigt lättirriterad hårbotten. Kör squeaky green från lush nu och den funkar bra, men detta låter klart spännande så ser fram emot utlåtande!

2009-01-13 @ 22:19:12
URL: http://sminkan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0