Nätmobbing




Jag vill ta detta samtals ämnet lite längre, jag tycker att det är en viktig punkt i dagens samhälle.

Som ni vet så blev jag avstängd från ett forum, det finns att läsa längre ner i bloggen, pga att jag yttrade åsikter angående moderatorernas ställning. Och saken är att jag och i alla fall ett flertal andra medlemmar har känt att det finns en favorisering utav vissa medlemmar. En medlem får tillsägelse när han/hon skriver en sak, men en annan får ingen tillsägelse. pga av vem de är och vilket förhållande de har med moderatorerna.

Ord kan dessutom låta hårade  än de är, men det är just det som är nätmobbing, blir som att sakta stötas ifrån kan man säga. Det finns ingen som kan säga att detta inte existerar på detta särskilda forumet, för jag har själv upplevt det, oavsett hur det var menat så har andra yttrat sig på ett felaktigt sätt gentemot mig. Jag själv erkänner villigt mina brister, men det är jag uppenbarligen ensam om, då det ligger på sandlåde nivå nu "Du gjorde si och du gjorde så". Även om jag ensam upplevde det som nätmobbing, så gör det ju inte det mindre verkligt.

Att alla vänder kappan efter vinden är ju inget konstigt, så har jag själv varit. Att de flesta känner att de måste ligga på god kant med moderatorerna gör ju att ingen vågar säga emot, eller ifrågasätta. Ofta får man ord som att "önskar att du blir lycklig", men det finns en ton bakom. Och en sak är säkert, jag eller du, eller hon eller han, är inte bättre för att han/hon har "Första" bloggen inom ett visst område, eller har startat en sajt eller har massor av pengar, eller vad som helst.

Att andra varit med om exakt samma sak på samma forum tycks ingen bry sig om, och förlåt mig, men alla ni som inte gör något, ni är fega. Och det vet jag för jag har också varit så, jag har  också känt att jag väljer åsikt för att hålla mig på god kant, och nu i efterhand så önskar jag att jag stått upp för dem, som jag kände att jag egentligen borde ha gjort. För alla som inte gjorde det, kan blunda och gå andra hållet och säga att jag har fel, men saken är att jag har rätt, och åtminstone jag vet det. Egentligen så borde faktiskt inte moderatorerna vara med i diskussioner över huvud taget, eftersom de har ett orättvist försprång om ni förstår.


Och en sak vill jag säga er alla, jag fick INGEN officiell varning, utan enbart när jag skrev inlägget, och i min blogg, plockades jag bort som medlem. Andra har gjort betydligt värre saker och blivit avstängd en tid, men sedan kommit tillbaka. Det jag skrev i min blogg var inte heller annat än sant, hela diskussionen, fast utan namn. Eftersom den försvann från forumet konstigt nog. Kanske ett sätt att inbilla sig att det inte finns, vända andra kinden till istället för att lyssna. Och i detta fallet väljer man att inte lyssna pga privata åsikter om medlemmen. Ursäkta, men nog fattar du att du måste skijla på rollen som högsta moderator på ett forum och inte låta gamla, glömda saker spela in. Eller det kanske enbart är en hobby, då kanske någon som verkligen har tiden och lusten att vara en "riktigt" moderator.

Nu i detta fallet så bryr jag mig inte så mycket om att jag blev avstängd, MEN, jag vill inte att andra ska behöva uppleva samma sak. Och jag vill att alla ska förstå att du är bra som du är, medlem eller inte medlem på något forum, man har ett riktigt liv också. I början var forumet mitt allt, jag var där konstant, och om någon sa något små dumt till mig så blev jag helt förstörd, men nu är det liksom lite what ever över det hela, jag tar inte åt mig så mycket.

Kolla hur många dagar du varit online och inse hur mycket av ditt liv som går åt till denna låtsas värld.


Den stora skillnaden mellan det jag har skrivit EN gång som var dumt, och nätmobbing, är att jag steg fram och tog ansvaret för det jag gjorde, och gjorde aldrig om det igen. Sen är jag möjligtvis hetlevrad i diskussioner, men det är ingen anledning att bli avstäng för, det är sådant mänskligheten måste acceptera, att det finns vi som vågar skriva sanningen, och inget annat....




//Aja

Kommentarer
Postat av: Mona

Har aldrig varit med om nätmobbning men jag förstår verkligen att du tog illa upp. Tycker dock att det är skönt att du vågar står upp för dig själv, det behöver verkligen fler sådana människor i världen!

2009-04-09 @ 14:30:39
URL: http://sminksidan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0